Digitalisaatio rekrytoinnissa parantaa rekrytointituloksia. Seure Henkilöstöpalveluissa käytössä oleva rekrytointirobotti käsittelee työhakemuksia ja lähettää jatkoon valituille hakijoille kutsun työhaastatteluun automaattisesti.
Rekrytointi ei saa jäädä kiinni hankalasta työnhakuprosessista. Työnhaku halutaankin tehdä hakijalle mahdollisimman helpoksi. Työnhakijat halutaan myös tavoittaa nopeasti hakemuksen jättämisen jälkeen, jolloin hakeminen säilyy positiivisena kokemuksena, tahto sitoutua ja jatkaa prosessia on suuri, eikä muita sitoumuksia ole ehtinyt syntyä. Digitalisaatio tuo uusia tapoja tehostaa rekrytointia.
Seure Henkilöstöpalvelut on ottanut rekrytoinnin avuksi käyttöön Maximus-robotin, joka käsittelee työhakemuksia ja lähettää hakijalle viestin jo seuraavana päivänä hakemuksen jättämisestä.
”Rekrytoinnin käytössä oleva robotti käsittelee työhakemuksen ennalta määriteltyjen koulutus- ja työkokemuskriteerien pohjalta ja lähettää heti seuraavana päivänä jatkoon valitulle hakijalle viestin, jossa pyydetään varaamaan työhaastatteluaika,” kertoo HR-asiantuntija Tuuli Saari. ”Työnhakijat saadaan siis haastatteluun paljon aiempaa nopeammin.”
Robotti ei tee laadullisia arviointeja hakijan osaamisesta, mutta se voi automatisoidusti tarkistaa esimerkiksi vaadittujen lupakriteerien tilan hakemuksesta. ”Itse työhaastattelun pitää aina ihminen, joka myös tekee lopullisen päätöksen hakijan työllistämisestä,” Saari kertoo.
”Rekrytointirobotti ei käsittele kaikkia hakemuksia, vaan sen tehtävä on tukea ja tehostaa rekrytoijien työtä. Seuressa on tehty tänä vuonna 6 000 uutta rekrytointia ja saamme vuodessa noin 15 000 hakemusta.”
Digitalisaatio tuo uusia mahdollisuuksia tehostaa rekrytointia työvoimapulan vallitessa
”Seure työllistää työntekijöitä erityisesti sairaaloihin, päiväkoteihin ja kouluihin. Työvoiman tarve näihin tehtäviin on kasvanut viimeisen vuoden aikana 30%. Pahin työvoimapula on sosiaali- ja terveysalalla ja varhaiskasvatuksessa,” Saari taustoittaa tarvetta kehittää uusia rekrytointiratkaisuja.
”Kun parhaista osaajista kilpaillaan, ei voida enää olettaa että työnhakija työhakemuksen lähetettyään odottelisi päiviä tai viikkoja vastausta hakemukseensa,” Saari jatkaa. ”Työntekijän markkinoilla rekrytointia täytyy ajatella aivan uudella tavalla palvelukokemuksena. Digitalisaatio rekrytoinnissa tuo tähän uusia mahdollisuuksia.”
Seurella on otettu myös asiakaspalveluun avuksi asiakaspalvelurobotti, josta voit lukea lisää täältä ja täältä.
Tilaa Seuren uutiskirje, niin saat noin kerran kuukaudessa tietoa valitsemiltasi aloilta sekä uusimmat työpaikkailmoituksemme.