Aika = laatu!

”Aikani ei riitä oikeisiin töihin.” ”Tuntuu, että työaikani valuu hukkaan.” ”Työskentelen nippelitehtävien parissa.”

Kuulostaako tutulta? Arvatenkin – ja ihan aiheesta!

Monilla julkisilla työpaikoillakin tuskaillaan kasvavien työtehtävien ja -määrien kanssa. Aika ei enää tunnu riittävän siihen tärkeimpään, kuten lasten tai vanhusten laadukkaaseen hoitoon.  Espoon seudun lastentarhanopettajien yhdistyksen puheenjohtaja Camilla Ojala kuvailee lastentarhanopettajien arkea Länsiväylässä 7.2. näin:

Lastentarhanopettajat vaihtavat lakanoita, pesevät pyyhkeitä ja joutuvat tekemään yhä enemmän paperihommia. Kaikki tämä on pois lastentarhanopettajien varsinaisesta työstä eli varhaiskasvatuksesta.

Tilanne on tunnistettavissa monessa työpaikassa, kun vain työtehtävät vaihtaa itselleen sopiviksi. Myös Ojala peräänkuuluttaa tärkeintä – laadukasta palvelua asiakkaalle, päiväkodin lapsille. Varsinkin ihmisläheisissä töissä, joita julkisten toimijoiden työt usein ovat, aika on olennaisesti yhteydessä työn laatuun. Mutta rahat ovat tiukassa eikä osaavia ammattilaisia ole liiaksi asti. Yllättävään työntekijäpulaan pikaisella hälytyksellä hankittava keikkatyöntekijä ei välttämättä ole se kestävin tai halvin ratkaisu (jonka haasteet myös Ojala tekstissään aivan oikein mainitsee).

Mistä aika laadukkaaseen työhön? (ja tuhat muuta kysymystä)

Mitä jos liikkeelle lähdettäisiin todellisesta asiakastarpeesta? Millaisia ihmisiä, millaisella osaamisella, missä paikassa ja mihin aikaan tarvitaan?

Mitä jos henkilöstökokonaisuutta todellakin tarkasteltaisiin kokonaisuutena, ei vain yhden työkohteen tai -alueen näkökulmasta? Milloin ja missä tarvitaan vakituista lastentarhanopettajaa, avustajaa tai musiikkipedagogia? Entä kunnan omaa varahenkilöstöä, Seuren vakituista sijaispoolia tai satunnaisempaa keikkatyöntekijää?

Mitä tämä tarkoittaa työnkuvina? Riittäisikö päiväkodeissa varhaiskasvatuksen ammattilaisia, jos heidän työaikansa suunnattaisiin vain omaan ydintehtävään, laadukkaaseen varhaiskasvatukseen? Voisiko muista tehtävistä, kuten lakanoiden vaihdosta ja pyyhkeiden pesemisestä, räätälöidä tehtäväkokonaisuuksia esimerkiksi matalammalla koulutuksella tai kielitaidolla varustetuille työntekijöille?

Ja voisiko tästä syntyä työntekijöille työviihtyvyyttä ja motivaatiota? Työpaikoille tehokkuutta? Yhteiskunnalle kustannussäästöjä?

Ja kaikkein tärkeimpänä – laatua asiakkaille!