Hurjaa kasvua ja ratkaisuja työntekijäpulaan

Hyvät uutiset ovat, että Seure toimitti asiakkailleen kuluneena keväänä yli 22 prosenttia enemmän työntekijöitä kuin edellisen vuoden tammi-huhtikuussa. Huonot uutiset ovat, että tuo 22 prosenttia ei riittänyt kattamaan lähes 30 prosentin kysynnän kasvua.  

Tunnemme nahoissamme sen tuskan, minkä työvuorosta puuttuva työntekijä aiheuttaa. Harmaita hiuksia esimiehelle ja ylimääräistä kuormitusta työssä oleville. Heille, jotka vajaalla miehityksellä tekevät parhaansa huolehtiakseen potilaista, asiakkaista, koululaisista, pienokaisista, ruokittavista suista. Jos tilanteesta pitää kaivaa jotakin positiivista, se on se, että vuokrahenkilöstöllemme on töitä riittänyt. 

Ennakoinnilla ja uusilla palveluilla helpotusta työntekijäpulaan 

Seure on vastannut hurjasti kasvaneeseen kysyntään rekrytoimalla uusia työntekijöitä lähes 45 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Meille on kuitenkin käynyt yhä selvemmäksi, että rekrytointimäärien kasvattaminen ei ole riittävä vastaus polttavaan haasteeseen. Syy on yksinkertainen: työntekijät loppuvat. Työvoimapulan voi olettaa vain pahenevan työikäisen väestön vähetessä ja vanhusväestön osuuden kasvaessa. 

Enää ei riitä, että Seure toimittaa sijaisen asiakkaan tarpeeseen. Seuren ja asiakkaiden on yhdessä mietittävä, millä keinoin lyhyellä varoitusajalla paikalle tarvittavat työntekijät löytyisivät ilman äkkihälytystä. Ennakointi helpottaisi kaikkien arkea – myös sijaisen, joka tietäisi jo vähän aiemmin, missä päivän työt odottavat. Sijoittelupalvelu on jo askel hyvään suuntaan.   

Hyvä työntekijäkokemus on työnantajan valtti

Alkuvuodesta 2019 Seuren työntekijät saivat äänestää menneen vuoden parhaan työkohteen. Suosikkikohteita yhdisti se, että niissä perehdytykseen panostettiin ja työntekijä koki itsensä tervetulleeksi ja arvostetuksi työyhteisön jäseneksi. Hyvä kokemus jää mieleen ja leviää puskaradion välityksellä. 80 prosenttia vastaajista valitsee kohteensa sen mukaan, miten siellä kohdellaan ihmisiä, selvisi alkuvuonna työntekijöille toteuttamastamme kyselystä.

Työntekijän markkinoilla työnantajan on huolehdittava työntekijän hyvästä kokemuksesta. Meidän Seuressa on mietittävä, kuinka voisimme olla entistäkin parempi työnantaja noin 13 000 vuokratyöntekijällemme. Yhdessä asiakkaidemme kanssa voimme pureutua siihen, millainen kokemus itse työpaikalla olo on Seuren työntekijälle. 

Kehittäminen ja kehittyminen jatkuvat. Nyt haluan kiittää lämpimästi Seuren asiakkaita, vuokratyöntekijöitä, toimiston henkilöstöä sekä yhteistyökumppaneitamme vuoden ensimmäisestä puolikkaasta. Oikein hyvää keskikesän juhlaa!