Yhteisöllistä työtä ja lämpimiä kohtaamisia Kallion kotihoidossa

Kallion kotihoidossa työpäivät täyttyvät merkityksellisistä kohtaamisista ja tiimin tuesta. Työ on itsenäistä ja vaihtelevaa, mutta koskaan ei tarvitse jäädä yksin – työkaverit, esihenkilö ja hyvä yhteishenki kannattelevat arjessa.


Kallion sydämessä, hyvien kulkuyhteyksien päässä, sijaitsee Keskisen kotihoidon päämaja. Täällä seitsemän lähipalvelualuetta työskentelee saman katon alla. Tilat tarjoavat paitsi käytännön sujuvuutta myös yhteisöllisyyttä – hoitajat ja esihenkilöt näkevät toisiaan arjessa ja tekevät tiivistä yhteistyötä.

Esihenkilö Jonna Helminen on ollut Helsingin kaupungilla jo 20 vuotta, joista 16 saman tiimin vetäjänä.


– Meillä on eri-ikäisiä ja eri kulttuuritaustoista tulevia työntekijöitä. Jokaisella on omat vahvuutensa, ja yhdessä olemme enemmän kuin yksilöidemme summa, Jonna kertoo.

Asiakkaat tekevät työstä merkityksellistä

Lähihoitajat Sanna Salonen ja Rustom Zerai ovat yhtä mieltä: asiakkaat ovat työn paras puoli. Sannan mieleen muistuu yksi erityisen koskettava hetki, kun hänet kutsuttiin asiakkaan hautajaisiin – asiakkaan omasta toiveesta.


– Se, että työ muistetaan ja sitä arvostetaan näin, kertoo paljon työn merkityksellisyydestä, Sanna sanoo.

Tiimissä tuetaan ja tsempataan

Kallion kotihoidossa voi hyödyntää laajasti omaa osaamistaan ja oppia uutta – työ on itsenäistä ja liikkuvaa, mutta tiimin tuki on aina lähellä. Asiakkaat ovat työn sydän, ja lämmin ilmapiiri näkyy niin työyhteisössä kuin asiakaspalautteessakin.

– Meillä on hyvä porukka ja hyvä henki. Täällä autetaan ja tsempataan, Sanna summaa.

Työhön Kallion kotihoidossa on helppo päästä sisälle, sillä kohteessa uuden työntekijän perehdytykseen panostetaan ja tukea saa pienellä kynnyksellä myös aloittamisen jälkeen.

– Vaikka perehdytysaika päättyy, tuki ei lopu siihen. Meillä on tapana sanoa, että kysymys päivässä on hyvä ohjenuora – aina saa ja kannattaa kysyä, Jonna kertoo.


Rustom muistaa, että ensimmäiset keikat kotihoidossa jännittivät, varsinkin kun työskenteli uudella alueella ja tapasi asiakkaita ensimmäistä kertaa.

– Aluksi kannattaa käyttää hetki tutustumiseen ja kuunnella, mitä asiakas toivoo. Sen jälkeen työnteko sujuu, hän vinkkaa.

Seurelaiset tärkeänä osana arkea

– He ovat meille aivan yhtä arvokkaita kuin omat työntekijämme. Kun tarve tulee, heidän panoksensa takaa, että asiakkaat saavat hyvää ja turvallista hoitoa, Jonna painottaa.

Myös Sanna ja Rustom kiittävät seurelaisia. Erityisesti äkillisissä poissaoloissa seurelaiset ovat kullanarvoisia, ja heidän ansiostaan työt saadaan hoidettua joustavasti ja turvallisesti.

Ilo on molemminpuolinen – myös seurelaiset viihtyvät Kallion kotihoidossa. – Se on aina mukava, kun heiltä saa palautetta, että on kiva tulla tänne tiimiin. Ollaan kuultu heiltä pelkkää hyvää, Sanna kertoo.

Kiinnostuitko?

Lämpimästi tervetuloa meille töihin, toivottaa Kallion kotihoidon väki. Keikat löydät tietenkin OmaSeuresta!