Vastasimme kysyntään ja palkkasimme yli 9 000 uutta työntekijää vuonna 2022

Vuonna 2022 roolimme asiakkaidemme arjen turvaamisessa oli entistä merkittävämpi. Työntekijöillemme haluamme tarjota yhä laajempia mahdollisuuksia räätälöidä omannäköistä työelämää.

Toimitimme asiakkaillemme 5,5 miljoonaa työtuntia vuonna 2022. Se on enemmän kuin koskaan 33-vuotisen historiamme aikana ja pitää sisällään seitsemän prosentin kasvuloikan. Käsittelimme vuoden aikana yli 20 000 työhakemusta ja rekrytoimme yli 9 000 uutta työntekijää – 22 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Liikevaihtomme kasvoi 14 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Työvoimapula näkyy ja kasvaa

Seuren palveluiden kysynnän kasvu johtuu pahenevasta työvoimapulasta pääkaupunkiseudulla ja koko Uudellamaalla. Pula osaajista ei ole helpottamassa tulevina vuosina, kun työmarkkinoilta poistuu eläkkeelle merkittävästi isompia ikäluokkia kuin tilalle tulee uusia. Vuonna 2022 työntekijöiden tarve Seuren kautta kasvoi erityisen voimakkaasti varhaiskasvatuksessa.

– Seuren uniikista in-house-asemasta käsin näemme, kuinka kuntien, kaupunkien ja hyvinvointialueiden on yhä vaikeampi saada vakituisia ammattilaisia omiin riveihinsä ja kuinka sijaisten voimin pyöritetään kokonaisia päiväkotiryhmiä ja kotihoidon alueita. Tilanne on kriittinen ja vaatii jämeriä toimia kaikilta yhteiskunnan tahoilta ja toimijoilta, Seuren toimitusjohtaja Anu Tuomolin sanoo.

Panostamme parempiin työkokemuksiin

Seuressa olemme lähteneet ennakkoluulottomasti kokeilemaan uusia keinoja löytää ja sitouttaa työntekijöitä alalle. Esimerkiksi sote-alan kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa kokeilimme mallia, jossa työntekijä saa kertoa ensin, milloin hän haluaisi olla töissä – ja lomalla.

– Erityisen innoissani olen Seuren VaraTiimit -projektista, jossa Seuren kautta työskentelevät lähihoitajat ja sairaanhoitajat suunnittelevat ja omassa työssään testaavat käytännössä uusia työn tekemisen muotoja, Tuomolin kertoo.

Projektissa etsimme keinoja parantaa työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä. Tavoitteenamme on löytää työskentelyn tapoja ja työsuhdemuotoja, jotka vastaavat tämän päivän sote-ammattilaisten toiveisiin ja arvomaailmaan.

– Olen myös ylpeä siitä, että vuokrahenkilöstömme sai oman työsuojeluvaltuutetun, mikä on harvinaista henkilöstövuokrauksessa. Valtuutettu tekee yhteistyötä Seuren ja seurelaisten työkohteiden kanssa työhyvinvoinnin eteen. Yhdessä me työnantajat ja työntekijät voimme luoda parempia työkokemuksia, Tuomolin sanoo.

Seuren vuosi 2022 lukuina

• 146,9 miljoonaa euroa liikevaihtoa
  • 5,5 miljoonaa tehtyä työtuntia
  • 15 800 vuokratyöntekijää